تصفیه آب خوراک بویلر; کنترل pH مال شما درسته؟

من 3 مقاله کوچک دیگر را بر اساس شیمی پشت کنترل آب خوراک گردآوری کرده ام. شناسایی هر یک از 3 پارامتر اصلی قابل اندازه گیری و بررسی عمیق تر آنها.

+/-0.2 pH می تواند منجر به مصرف بیش از حد 3 کیلوگرم ماده شیمیایی شود

دیگ های بخار مدرن چه در محیط های دریایی و چه در محیط های صنعتی سرعت انتقال حرارت بالایی دارند و به همین دلیل بخار را با نرخ اقتصادی موثر تولید می کنند، اما ناخالصی های موجود در آب تغذیه می تواند باعث تشکیل رسوب یا رسوبات شیمیایی شود و سرعت آن را کاهش دهد. انتقال حرارت ایده آل از دیواره های لوله به آب، در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد سطوح فلزی و همچنین کاهش خروجی بخار می شود.

حداکثر بخار خروجی و راندمان سوخت دیگ بخار در هر فشار معین با سرعتی که گرما می تواند در دیگ تامین و منتقل شود تعیین می شود.

رسوب ناشی از مصرف کم، انتقال حرارت موثر را مهار یا محدود می کند و بنابراین بازده دیگ کاهش می یابد و احتمال خرابی به سرعت افزایش می یابد.

بنابراین نیاز به تصفیه آب تغذیه بویلر برای جلوگیری از تشکیل رسوب روی سطوح انتقال حرارت و جلوگیری از خوردگی طرف آب ضروری است. درمان باید نسبت به میزان واقعی تبخیر بخار در طول روز نظارت و تنظیم شود. مقاله قبلی من به خطاهای احتمالی نظارت دستی در انجام آزمایش آب به صورت یک بار در روز می پردازد.

حفظ صحیح pH سیستم تغذیه، دیگ بخار و میعانات یک پارامتر ضروری برای کنترل خوردگی است.

PH عملیاتی دیگ به فشار دیگ، فلزات سیستم، کیفیت آب تغذیه و نوع تصفیه شیمیایی در حال استفاده بستگی دارد و به طور کلی توسط p- قلیایی بودن آب تعیین می شود.

کنترل pH؛ ریزه کاری ها

برای کارکرد موثر و اقتصادی دیگ بخار، کنترل دقیق PH آب دیگ بخار به هر نحوی که ریاضیات را انجام دهید یک ضرورت است.

محدوده PH ایمن برای دیگهای بخار بین 8.5pH و 12.7pH است، در حالی که سطح توصیه شده بین 10.5pH و 12.0pH است.

آب دیگ بخار با pH 10.5 12.6 میلی گرم در لیتر به TDS دیگ کمک می کند، در حالی که در pH 12.0 به 400 میلی گرم در لیتر و در pH 12.5 این مقدار 1264.9 میلی گرم در لیتر است، که 100 برابر افزایش می یابد. یک دیگ بخار 5T، حاوی تقریباً 8200 لیتر آب، مقدار ماده سوز آور مورد نیاز برای حفظ pH 10.5 0.7 کیلوگرم است در حالی که در pH 12.5 که به 69.1 کیلوگرم سوزاننده می رسد و 1264.9 میلی گرم در لیتر به سطح TDS دیگ می رسد. در اینجا به راحتی می توان فهمید که چگونه با موفقیت pH در انتهای پایین محدوده ایمن کنترل می شود، نه تنها در هزینه و مواد شیمیایی قابل توجهی صرفه جویی می کند، بلکه نرخ انفجار را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در سوخت می شود و از گرم شدن بیش از حد فولاد در اثر کاهش انتقال حرارت جلوگیری می کند. حفظ چنین شرایط عملیاتی دقیق و دقیقی بر روی دیگ بخار با بار متغیر، تنها با یک بار آزمایش دستی در روز تقریبا غیرممکن است.

بیایید نگاهی به این مثال از دیگ بخار 8T/Hr ساعت بیاندازیم. کمک به نشان دادن کامل اثر کاستیک (یا هر سازنده قلیایی دیگر) بر pH، نمودار زیر است.

این نمودار با استفاده از صفحه گسترده مدل دیگ بخار Aquanet تولید شده است و ترکیبی از معادلات عددی و مراجع از BS2486 است.

نمودار کمک می کند تا به وضوح مثال بالا نشان داده شود که به موجب آن افزایش های کوچک در pH به طور خاص بین 11 و 13 pH می تواند اثرات مضری بر مقدار ماده شیمیایی مورد نیاز داشته باشد. توجه کنید که چگونه در PH 10 یک دیگ با ظرفیت 8000 لیتر فقط به 0.032 کیلوگرم سوزاننده نیاز دارد. در pH 11 حاوی 0.32 کیلوگرم است در حالی که در pH 12 به 3.2 کیلوگرم نیاز دارد و در pH 13 حاوی 32 کیلوگرم است. نمودار زیر یک نسخه فشرده از ناحیه مورد علاقه خاص را نشان می دهد، محدوده pH ~10.7 – ~12.7.

این امر اهمیت اندازه گیری دقیق pH را به ویژه بین مقادیر pH 11.0 و 12.0 نشان می دهد.

اگر روش اندازه گیری مورد استفاده بر روی کاغذهای pH و تفسیر اپراتور از یک رنگ متکی باشد، خوانش خطاهای 0.2 +/- به راحتی قابل مشاهده است، که بیشتر در محدوده دقت کاغذ +/-0.2 درصد تعمیم داده می شود. این می تواند معادل 3 کیلوگرم ماده شیمیایی اضافی در دیگ بخار باشد که برابر با 375 میلی گرم در لیتر غیر ضروری یا کمی بیش از 10٪ از BS2486 (اکنون به روز شده، اگرچه کمتر آموزنده، به توصیه های BS EN 12953-10) برای یک دیگ پوسته و لوله 10 بار است. .

به خاطر داشته باشید که پروب و استاندارد کالیبراسیون شما ممکن است دقت مورد انتظار شما را ارائه نکند. با توجه به روش‌های ساخت، پروب‌های شیب pH ارزان قیمت غیرخطی بالاتر از pH 10 می‌شوند. علت چنین خطاهایی به دلیل وجود سدیم در شیشه اندازه گیری است. محلول های بافر و استانداردهای کالیبراسیون برای کالیبراسیون پروب pH با CO2 واکنش می دهند، پس از باز شدن این محلول ها می توانند تا 0.1 pH در طول یک هفته یا 0.2 pH در طول یک ماه کاهش دهند. برای چنین استدلالی باید همیشه هنگام کالیبراسیون از محلول های تازه استفاده کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *